Porin Jakelukeskus Oy

Yli 45 miljoonan tarjouslehden Hong Kong

Hong Kong -tavaratalot ovat muodostuneet Suomessa käsitteeksi. Liikkeiden määrä kasva ja sen myötä myös asiakkaiden, jotka löytyvät tehokkaalla suoramainonnalla. Yli 45 miljoonaa lehteä suomalaisiin koteihin on määrä, johon vain harvat toimijat yltävät.

-Suora on meidän päämediamme. Satunnaisesti, esimerkiksi tiettyjen sesonkien alussa, käytämme myös televisiota tai radiomainontaa, mutta todellakin voi sanoa että asiakkaat hankimme suoramainoksillamme, kertoo Hong Kong Oy:n markkinointipäällikkö Tero Mäkinen.

-Lehden vaikutus näkyy välittömästi. Keskiviikon osoitteettoman suorajakelun jälkeen tehon voi laskea kassakoneelta. Sen vuoksi panostamme tarjouslehden sisältöön ja toimivuuteen.

-Hong Kong oli omalla edullisten tavaratalojen sektorillaan varmasti ensimmäisiä, jotka ottivat käyttöön tarjousmarkkinoinnista tutut värit: punainen ja keltainen. Toki näitä värejä käyttävät muutkin, koska ne yksinkertaisesti toimivat, Mäkinen toteaa.
Hänen mukaansa muutakin on kokeiltu.
-Joskus olemme kokeilleet ”makkaramainoksista” tuttua räiskettä, mutta nyt teemme asiat vähän hienommin. Olemme tehneet myös hienompaa tarjouslehteä, mutta havaintomme mukaan se ei tarjousten maailmassa toimi yhtä hyvin.

Etusivu on tärkeä

Hong Kongin tarjouslehti on 16-sivuinen. Etusivulla on aina ajankohtainen hittituote ja sisäsivut rakentuvat kattavasti aihealueittain.
-Lehti ei ole varsinaisesti mikään tuoteluettelo, vaan ennen muuta tarjouslehti, koska niitä löytyy liikkeiden jokaisesta tuoteryhmästä.

Etusivun merkitys on erittäin suuri. Tiedämme, että kilpailemme asiakkaidemme ajasta muiden toimijoiden kanssa ja että lehteemme käytetty aika ei välttämättä ole suuri, jos emme etusivulla pysty herättämään lukijan kiinnostusta, Mäkinen korostaa.

Keskeisiä artikkeleita Hong Kongissa ovat kaikki tuotteet, joita tarvitaan sekä kodeissa että pihoilla. Myös harrastukset ovat hyvin edustettuina, esimerkiksi liikunta ja kalastus, missä Hong Kong on lähes johtavassa asemassa laajan tuotevalikoimansa ansiosta.
-Asiakkaistamme tiedämme sen, että ne tulevat suureksi osaksi pientalovoittoisilta alueilta ja ovat perheitä. Myymälään tullaa pääsääntöisesti autoilla, minkä vuoksi myymälöissämme on aina hyvin parkkitilaa.

Kohdistaminen toimii

-Olemme erittäin tyytyväisiä ja olemme yhdessä löytäneet hyvän yhteistyökonseptin. Aikataulut on laadittu kohdalleen ja asiointi on äärimmäisen tehokasta. Meille jakelun tarkka kohdistaminen jopa pieniin jakopiireihin on tärkeää, koska jakelun määrä on jo miljoonaluokassa. Ilman SSM:n kohdistustyökaluja joutuisimme jakamaan huomattavasti suurempia määriä, mikä lisäisi meidän markkinointikustannuksiamme, Tero Mäkinen toteaa.

Nopea palaute

Mäkisen mukaan tarjouslehden vaikutus on kiistaton ja välitön.
-Se näkyy asiakasvirrassa, mutta myös palautteessa. Asiakkaat saattavat joskus jopa valittaa että eivät ole lehteä saaneet. Meille se ei pelkästään kerro mahdollisesta, yksittäisestä jakeluhäiriöstä, vaan myös siitä, että lehtemme on tullut asiakkaille tärkeäksi. Sitä odotetaan ja siitä on tullut osa vakituisten asiakkaittemme arkea, Tero Mäkinen sanoo.

-Tarjouslehden lisäksi tärkeiksi markkinointivälineeksi ovat muodostuneet myymälät.  Lehti tuo heidät myymälään, ja myymälä kertoo heille tuotteista, joita he eivät välttämättä tienneet tarvitsevansa, markkinointipäällikkö Tero Mäkinen sanoo.